Κάθε άνθρωπος χρειάζεται κάποια συντροφιά. Κάθε συντροφιά έχει ανάγκη κάποια συνάντηση. Κάθε συνάντηση εμφανίζει κάποιους χαρακτήρες!
Με ένα «θέλεις να γίνουμε φίλοι;» εκφράζαμε από παιδιά την ανάγκη για σχέση με τους ανθρώπους. Κι όσο περνούσαν τα χρόνια, μαζί με τους φίλους ανακαλύπταμε και τα κομμάτια του εαυτού μας.
Ανήκω στη γενιά των Millennials. Η δική μου γενιά μεγάλωσε με τη γειτονιά και την οικογένεια, αλλά κατέληξε να στοιβάζεται σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες και να ζει με τις ιντερνετικές σχέσεις, καθώς η τεχνολογική έκρηξη που έζησε την χαρακτηρίζει! Στις σχέσεις της έμαθε να επαινείται όχι μόνο για τις επιτυχίες της, αλλά ακόμη και για τις αποτυχίες ή τις προσπάθειές της. Με αποτέλεσμα τις υψηλές προσδοκίες για τον εαυτό της και την ανάγκη επαίνων γι᾽ αυτά που κάνει, αγγίζοντας τα όρια του ναρκισσισμού. Η ανάγκη της για επιβεβαίωση και ιδιαίτερη προσοχή φανερώνει την επιδίωξη να διατηρήσει ψηλά το «εγώ» της, κατά συνέπεια δέχεται δύσκολα την αρνητική κριτική. Κάποιοι την ονόμασαν και γενιά του «Εγώ».
Ανήκω στη γενιά των Millennials. Έπαψα να είμαι παιδί. Η γενιά μου προχώρησε σε «σοβαρές» οικογενειακές, φιλικές, κοινωνικές και επαγγελματικές σχέσεις. Ωστόσο τα αποτελέσματα δεν είναι τόσο θετικά. Οι έρευνες αποτυπώνουν ένα βασικό χαρακτηριστικό της γενιάς μου, που ίσως να είναι και αποτέλεσμα όλων των παραπάνω: την ασυμφωνία χαρακτήρων, και ως εκ τούτου μιλάνε οι έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ για αυξημένο αριθμό διαζυγίων.
Αλλά και σε όλες τις σχέσεις φανερώνεται μια δυσκολία — για να μην πούμε ανικανότητα — στην αγάπη. Ίσως να μην είναι μόνο της γενιάς μου, ίσως να είναι χαρακτηριστικό του σύγχρονου ανθρώπου. Και η αιτία είναι μια άλλη ασυμφωνία. Η ασυμφωνία χαρακτήρος! Ένας άνθρωπος πλασμένος να αγαπήσει έρχεται σε ασυμφωνία με τον ίδιο του τον εαυτό, όταν τρέφει ένα απέραντο «εγώ», που δεν χωράει το «εμείς».
Δεν μάθαμε να συνεργαζόμαστε, να υποχωρούμε. Δεν μπορούμε εύκολα να πάρουμε κοινή απόφαση με άλλους. Μεγαλώσαμε και μεγαλώνουμε τα παιδιά μας με έναν απέραντο εγωισμό. Τους μαθαίνουμε πως η αγάπη έχει πόνο και εννοούμε πως πρέπει οι άλλοι να πονέσουν για να αποδείξουν την αγάπη τους. Δεν κάνουμε πλέον σχέσεις για να μοιραστούμε βιώματα, στιγμές. Πόσο μάλλον να δοθούμε, να προσφερθούμε. Η κοινωνικοποίηση πολλές φορές γίνεται αυτοσκοπός, αναζητούμε την αποδοχή και την επιβεβαίωση. Ακόμα και η συντροφικότητα, η συζυγία, η συμβίωση γίνονται με συμβόλαια και λύνονται μέσω gov.gr με λίγα κλικ.
Πράγματι είναι ασυμφωνία. Ασυμφωνία με τον Θεό, που ζητά «ἵνα ὦσιν ἕν». Που έδειξε το δρόμο της αληθινής αγάπης μέσω της προσωπικής θυσίας. Που μιλά για επιτυχίες λέγοντας «ὁ θέλων πρῶτος εἶναι ἔστω ἔσχατος, ὁ δεσπότης ὡς ὁ διάκονος». Και δεν είναι ηθικολογικός ο λόγος Του, αλλά υπαρξιακή αλήθεια.
Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε είναι καιρός να βρούμε τον Θεό μας, τον εαυτό μας, τους αδελφούς μας. Να αντιληφθούμε ότι η μεγαλύτερη πηγή ζωής είναι η κοινωνία μαζί τους. Ήδη κάποιες έρευνες για την επόμενη γενιά την χαρακτηρίζουν ως την πιο μοναχική γενιά.
Αποτύχαμε; Το σίγουρο είναι πως χρειάζεται μια ανατροπή. Η αληθινή ποιότητα στις ανθρώπινες σχέσεις αποκαλύπτεται στη δυνατότητα συγκρότησης ενός σώματος. Αν διαφυλάσσουμε δηλαδή την «ετερότητα» των χαρακτήρων μέσα στην ενότητα και το σώμα της Εκκλησίας μας.
ηχώ
- Ng, Ε., & Johnson, Μ. Millennials: who are the, why are they different and why should we care? The Multi-generational and Aging Workforce, Edward Elgar Publishing, 2015, σσ. 121-137.
- ΕΛΣΤΑΤ, Έκθεση σχετικά με τις Συνθήκες Διαβίωσης στην Ελλάδα: Το 2000 τα διαζύγια ήταν11.309, το 2017 έφτασαν τα 19.190.
- Westerman, J., Bergman, J., Bergman, S., & Daly, J., Are universities creating millennial narcissistic employees? An empirical examination of narcissism in business students and its implications, Journal of Management Education, 36(1), 2012, σσ. 5-32.
- Glass A., Understanding generational differences for competitive success, Industrial and Commercial Training, Vol. 39 Iss 2, 2007, pp. 98-103.
Τεύχος Απριλίου 2023